Kunsten at være svensk – spis surstrømning

surstrømning kulturmor anmeldelse

Surstrømning

I maj var jeg et smut i Hjørring til premieren på et unikt samarbejde mellem fem jyske teatre og et enkelt fra København.

Forestillingen hedder SURSTRØMNING og er siden premieren på Vendsyssel Teater i maj draget på turné rundt til de øvrige fem teatre i samarbejdet: Folketeatret i København, Team Teatret i Herning, Teater Nordkraft i Aalborg, Randers Egnsteater og Svalegangen i Aarhus.

Og netop de fem teatre, eller rettere sagt de fem teatres byer, spiller også en rolle i handlingen i SURSTRØMNING.

Farvel til Danmark

Kort fortalt er et stort isbjerg ved at smelte og Danmark vil inden for 24 timer være dækket af vand. Alle skal dø. Bortset fra fem heldige danskere, som vil få tilbudt asyl i nabolandet, Sverige.

De fem danskere er udvalgt til at skulle repræsentere fem, danske arketyper: En hygge-sexist, en svineavler, en brugsforeningsdansker, en hyggeracist og en kulturradikal. Desuden kommer de fem fra netop de samme byer, som teatrene ligger i. En enkelt bor i både Aarhus og København. To fluer med et smæk.

De fem førnævnte er måske ikke arketyper i den danske selvforståelse, men SURSTRØMNING er skrevet af den svenske satiriker-duo, Gertrud Larsson og Åsa Asptjärn, som ikke lægger fingre i mellem – hverken i skildringen af danskernes fejl og mangler eller svenskernes uudholdelige, politiske korrekthed. Det er på samme tid skarp satire og virkelig morsom underholdning.

Fra oversvømmelse til flygtningelejr

De fem danskere interneres efter Danmarks undergang i en midlertidig flygtningelejr i Sverige. Her skal de forsøge at lære om de svenske skikke, tilpasse sig den politiske korrekthed og som de eneste videreføre den danske arv.

Laura Rasmussens scenografi er enkel men danner en effektiv ramme om fortællingens forskellige lokationer. Fra svinestald og shawarmabar til teltplads og tv-show. For det viser sig naturligvis, at det med at få asyl i Sverige er lettere sagt end gjort. Det indebærer bl.a. et absurd quizshow med Holger Østergaard i rollen som overgearet vært, der mest af alt minder om Peter Myginds discorolle som Score-Kaj fra 1990’ernes danske børne-tv.

Karikeret og højaktuelt

I det hele taget er alle rollerne sat på spidsen i SURSTRØMNING.

Anders Brink Madsen er helt utroligt irriterende og grænseoverskridende som hygge-sexisten Mads, der faktisk ikke er i stand til at tale ligeværdigt om kvinder.

Camilla Gjelstrup svømmer nærmest over af politisk ukorrekthed i rollen som den snobbede, kulturradikale (og lesbiske) Vibeke, der pulser smøger og passer roserne i sin have alt imens hun erklærer alt tabt for sønnen, der er droppet ud af sin uddannelse.

Hans Holtegaard bliver indbegrebet af den danske, antibiotikaelskende svineavler som Knud, der på ingen måde forstår, at svenskerne ikke er vilde med den danske fastelavnstradition, hvor man slår katten af tønden.

Det samme gør sig gældende for resten af de medvirkende på det særdeles velspillende og velcastede hold i SURSTRØMNING.

Instruktør Kasper Sejersen har fundet en perfekt balance mellem det underholdende og det politiske i de (faktisk ret så) højaktuelle emner om flygtninge og kulturforskellighed, som SURSTRØMNING tager op.

surstrømning teateranmeldelse kulturmor

Har du endnu ikke oplevet forestillingen, bør du gøre dig selv den tjeneste at få fingre i en billet.

 

SURSTRØMNING. Medvirkende: Signe Barfoed, Hans Holtegaard, Lisbeth Knopper, Morten B. Koch, Anders Brink Madsen, Camilla Gjelstrup og Holger Østergaard. Dramatikere: Gertrud Larsson og Åsa Asptjärn. Instruktør: Kasper Sejersen. Scenograf: Laura Rasmussen. Lys: Andrew Tristram. Lyd: Morten Birk.

SURSTRØMNING har indtil videre spillet på Vendsyssel Teater, Folketeatret og Team Teatret. Lige nu holder forestillingen sommerferie. Men fra den 1. august har du igen chancen for at opleve virkelig underholdende satire. Spiller på Teater Nordkraft 1.-12. august, Randers Egnsteater 14.-23. august og Svalegangen 25. august – 9. september.

Klik på hvert enkelt teaters navn for at læse mere.

surstrømning kulturmor teateranmeldelse

 

Umiddelbart efter premieren bragte Dagbladet Information min anmeldelse af forestillingen. Den kan du (hvis du har adgang til Information) læse lige her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *