Når følelser har farver

caravan turbine forlaget kulturmor

I sommerferien i år læste jeg på anbefaling af min veninde Stephanie Garbers Caraval. 

Jeg ved ikke helt, hvad jeg havde forestillet mig. Jeg har ikke læst super megen YA-litteratur. Men jeg blev suget helt ind i fortællingen og slugte bogen på halvanden dag. Så meget for at bruge tid sammen med børnene.

Caraval

Nå, men tilbage til bogen. Børnene har det jo fint. Jeg vidste som sagt intet om, hvilken type bog det var. Og teksten bag på er ikke til megen hjælp:

“En legendarisk konkurrence. En tryllebindende kærlighedshistorie. Et ubrydeligt bånd mellem to søstre.”

Og ja, ok – det var det! Det var en tryllebindende kærlighedshistorie. Og især fordi den (lidt som i Disneys Frost) i højere grad handler om kærligheden mellem søstre frem for romantisk kærlighed. Som der dog heller ikke mangler noget af i denne bog.

Historien er lidt vanskelig at forklare uden at afsløre for meget. Men kort fortalt handler Caraval om de to søstre Scarlett og Donatella, der lever på en ø og er underlagt deres tyranniske fars diktatur.

Et andet sted i øhavet findes en magisk verden hvor Caraval-mesteren Legend styrer. Her kan de heldige udvalgte deltage i et spil, hvor vinderen (måske) får et ønske opfyldt.

Farvestrålende følelser

Faktisk var noget af det, jeg bed mest mærke i under læsningen af Caraval, at alle Scarletts følelser er beskrevet med farver. Fra “blændende gul længsel” til “grå skuffelse”.

Normalt er farver ikke noget, jeg lægger mærke til i bøger. Men de mange forskellige variantioner i Caraval kræver læserens opmærksomhed.

“Scarletts følelser havde endnu stærkere farver, end de plejede. Intens rød som gloende kul. Klar grøn som nyudsprunget græs. Vild gul som fjerene på en flaksende fuld.”

Farverne og deres symbolik giver historien en ekstra dimension og må så afgjort have krævet sit af oversætteren.

Masser af stof til prinsessedrømme

Desuden har Stephanie Garber svælget i beskrivelserne af de to søstres kjoler. Ned til de mindste detaljer. Det fik mig til at tænke på min barndoms fascination af kvindernes kjoler i tv-serien Nord og Syd. Der er flæser, sløjfer, mønstre og (naturligvis) farver nok til at opfylde de vildeste prinsessedrømme.

“En række elegante sløjfer var placeret ned langs midten på et figursyet kjoleliv med dyb udskæring og matchende fyldigt skørt. Underdelen bestod af flere skørter, der alle var tilpasset hendes størrelse, i fem lag i forskellige materialer, fra kirsebærrød silke og tyl og bidder af sort blonde.”

Læseren får for alvor følelsen af, at de kjoler er noget langt ud over det forventlige. Og ligesom farverne spiller de en væsentlig (i hvert fald symbolsk) rolle i fortællingen.

Der er mange uafsluttede elementer i Caraval. Den forsvundne mor, de uafklarede kærlighedsforhold og ikke mindst de to søstres fremtid.

Stephanie Garber har da også skrevet en fortsættelse, Legendary, som desværre endnu ikke er oversat til dansk. Jeg er i hvert fald klar til at læse den, når den kommer!

caravan turbine forlaget kulturmor

Stephanie Garber: Caraval
Udgivet af Turbine forlaget den 13. oktober 2017

Du kan læse mere om bogen her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *