‘The Nether’ minder om ‘Ready Player One’ – og alligvel ikke helt

the nether teateranmeldelse kulturmor
[Pressebillet fra teatret] 

I The Nether – Din underverden på Teatret Svalegangen i Aarhus lever mennesker i en trøstesløs fremtid, hvor man søger opmuntring i kunstige, virtuelle verdener.

På mange måder minder Jennifer Haleys dramatik om Ernest Clines roman Ready Player One, som blev filmatiseret af Stephen Spielberg. Men alligevel er fortællingen i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse helt sin egen.

Dystopi og overgreb

I den digitale verden på det, der engang hed for Internettet men nu kaldes The Nether, kan man skabe sit eget univers. Ens tekniske formåen udi kodning og algoritmer er tilsyneladende eneste begrænsning.

Det har manden Sims (Mikael Helmuth) med pædofile tilbøjeligheder benyttet sig af. Han har skabt et uovertruffent og vældigt populært virtuelt univers, hvor han som familieoverhovedet Papa indbyder gæsterne til at boltre sig med sine fire børn. Heriblandt pigen Iris, der i Bolette Engstrøm Bjerres udgave er skræmmende overbevisende i sin rødblomstrede kjole med en hvid plyskanin under armen.

Konflikten opstår, da Kaja Kamuks kriminalkommisær begynder at se nærmere på sagen. For er det tilladeligt at begå overgreb på børn i den virtuelle verden? Hun sender sin agent (Morten Kjær) ind til universet for at undersøge, hvad der foregår.

the nether teateranmeldelse kulturmor
Foto: Montgomery

Det er spørgsmål af rent etisk karakter, Jennifer Haley behandler i sin tekst. For som Sims gentagne gange understreger, er det jo ikke rigtige børn, der medvirker i hans univers. »Rigtige, virkelige børn er ikke til at få fat på. De leger ikke udendørs længere«.

I Sims øjne beskyttes virkelighedens børn mod overgreb gennem hans tilbud til alle med samme lyster som han. I kriminalkommisærens øjne er overgrebene nøjagtigt lige så slemme i The Nether.

Kontrasterne i fokus

Den virkelige verden er blevet farveløs, modløs og dyster, hvilket Siggi Óli Pálmason ret effektivt illustrerer med sin foranderlige scenografi. I en stor sort ramme træder de fem skuespillere i forestillingen op foran publikum, der sidder på begge sider og derved kan iagttage både scenen og hinanden. Samme grundopbygning som i Røn Juuls iscenesættelse af Min geniale veninde på Odense Teater tidligere i år.

De bare, sorte flader er den virkelige verden. Her hvor både Holger Østergaards professor og Mikael Helmuths Sims hentes ind til forhør hos kriminalpolitiet om deres roller i Sims’ verden.

the nether teateranmeldelse kulturmor
Foto: Montgomery

Med ganske få bevægelser klappes de sorte flader til side og et eventyrlig univers med grønt græs, smukke træer, en skovsø og et enormt, rosenomslynget victoriansk palæ dukker op.

»En verden, der er uimodståelig for alle, der elsker skønhed,« som Kaja Kamuks kriminalkommisær udtrykker det.

Dynamisk og eftertankevækkende

Madeleine Røn Juul har skabt en meget dynamisk teateroplevelse – godt hjulpet på vej af den velfungerende scenografi. Og hun formår i sin iscenesættelse bedst muligt at udnytte den opbygning, Haleys tekst byder på.

Publikum betragter scenen med lige dele fascination, spænding og afsky. For selvom Bolette Engstrøm Bjerre jo ikke er et rigtigt barn, så fortæller hendes mimik os noget andet.

Når hun nulrer øret på sin tøjkanin og siger »Rør ved mig«, så er det ikke kun Morten Kjærs nydeligt klædte herre, der bliver forlegen. Det er ganske enkelt ubehageligt at se en pædofil fantasi iscenesat på den måde.

Det virker ellers som en ligetil fortælling, Jennifer Haley har skabt. Lige indtil et ret væsentligt tvist indtræffer mod slut. Et tvist, der fremstiller hele fortællingen i et nyt lys. Og ikke mindst et tvist, der har været lagt små hentydninger ud til i såvel teksten som scenografien helt fra begyndelsen.

Det er ret smart konstrueret og bestemt lige så veludført. The Nether er uden tvivl en af de mere vellykkede forestillinger på Teatret Svalegangen, hvor handling, skuespilpræstationer og scenografi har samme mål for øje. Og hvor publikum både bliver godt underholdt og får stof til eftertanke med hjem.

the nether teateranmeldelse kulturmor
Foto: Montgomery

The Nether – din underverden
Tekst: Jennifer Haley. Instruktør: Madeleine Røn Juul. Scenograf: Siggi Óli Pálmason. Lyd: Anton Bast. Lys: Henrik Sloth. Med: Bolette Engstrøm Bjerre, Kaja Kamuk, Mikael Helmuth, Morten Kjær og Holger Østergaard.
Spiller på Teatret Svalegangen til 7. december.

Du kan læse mere om forestillingen her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *