Oplevelsen af Aprilfestival i Syddjurs 2018

aprilfestival børneteater kulturmor aarhus

Årets Aprilfestival med teater til børn og unge løb i år af stablen i Syddjurs Kommune (jeg skrev om den på forhånd her).

Og da jeg bor lige på grænsen mellem Aarhus Kommune og Syddjurs Kommune, har jeg haft rig mulighed for at benytte mig af de mange gratis tilbud.
Både med og uden børn.

Overordnet om årets Aprilfestival

Min oprindelige plan var temmelig ambitiøs og havde masser af forskellige teatertilbud inkluderet. Men planen var – viste det sig – ret ubrugelig.

For jeg havde i første omgang ikke taget højde for, hvor stort et areal Syddjurs Kommune spænder over. Og jeg havde slet ikke haft med i mine overvejelser, hvor lang tid det tager at komme fra Grenå til f.eks. Hinnerup.

Ideen om at se en masse forskellige forestillinger i både Ebeltoft, Grenå, Rønde og Ryomgård virkede god på papiret. Men i realiteten kunne det ikke lade sig gøre. Det tog simpelthen for lang tid at komme fra sted til sted. Jeg ville ikke kunne nå frem, før næste forestilling begyndte.

Aprilfestival kunne nok med fordel have været samlet lidt mere centralt i kommunen. De fleste vil jo gerne ofre lidt transporttid for gratis teateroplevelser. Især hvis der er en masse tilbud samlet i samme område, så man kan nå en masse, når man alligevel er afsted.

10 gode oplevelser – også set med børneøjne

Jeg reviderede altså planen og så færre forestillinger. Jeg nåede 10 i alt. Og det er jo bedre end ingenting. Sikkert også flere end de fleste. Og der var nogle virkelig fine oplevelser imellem.

Jeg giver lige en lille kort opsummering her. For flere af forestillingerne turnerer jo landet rundt nu, så måske får du mulighed for at opleve en eller flere, der hvor du bor.

Og hvis du er mere visuelt anlagt, så har min lille hjælper (aka Karen på 7 år) lavet sin egen præsentation af fire forestillinger fra festivalen. Den finder du nederst på siden her.

Livagtige dukker, søde fortællinger og masser af musik

Jeg nåede at få set fem forestillinger for de yngste teatergængere i vuggestue- og børnehavealderen.

aprilfestival teater børn kulturmor
Foto: Teater Lille Hest

Med iscenesættelsen af  Julemandens Jul bringer Teater Lille Hest Kim Fupz og Siri Melchiors søde (og socialrealistiske – naturligvis) fortælling til live ved hjælp af kunstig sne og livagtige dukker.

Universet minder ved første blik om Tali Rázgas Sneøjne fra 2009, men dansen udebliver her og i stedet indtræder eventyr og socialrealisme hånd i hånd. Drengen Eigil er alene hjemme juleaften, fordi mor skal arbejde. Men så sker der noget uventet. En sød og letforståelig fortælling for de mindste.

Fyren og Flammen har også kastet sig over iscenesættelsen af en kendt børnebog. Deres Tommelise er dog en noget alternativ version af H.C. Andersens eventyr. To dansende mænd, en lillebitte dukke og ret så morsomme kæmpedyrskostumer.

Det dansk-tjekkiske dukketeater, Svanen, byder på til gengæld historiefortælling helt uden ord. Deres dukkeforestilling Lille Carl, om komponisten Carl Nielsen, er en fin musikalsk oplevelse, der rent visuelt fascinerer. Især i brugen af UV-lys og flyvende noder og musikinstrumenter med vinger.

børneteater metamorfose musik kulturmor
Foto: Flyvende prinsesse

Og er du (eller dit barn) glad for musik og rytmer, men knap så glad for at sidde stille, så har Flyvende prinsesses krible-krable-forestilling, Metamorfose det hele.

“Velkommen til den vilde verden nede mellem dine sko” synger Dorte Abrahamsen ledsaget af Alex Opazos rytmiske musik.
Her fortælles historien om udviklingen fra æg til insekt. Glæden ved musikken er gennemgående og børnene spiller med på alt fra marimbaer og rasler til skrammel og murebaljetrommer.

Kropssprog, relevante temaer og en kæmpemæssig pude

pudemin aprilfestival kulturmor børn
Foto: Hr. Teater

En sidste forestilling, der kan opleves af børnehavebørnene (som helt sikker vil elske den), er Hr. Teaters Pudemin. Stort set ordløst teater, hvor kropssprog og mimik kommer i fokus, når en kæmpemæssig pude dukker op fra sofaen. Latterfremkaldede, så det batter.

Og kropssprog er så afgjort også i fokus, når Ellen Kilsgaard Dance Company byder skoleklasser op til Total!Dans! For de to dansere udfører deres koreografi mellem (og sammen med) børnene, som kan bevæge sig med eller iagttage, som de ønsker.

Total!Dans! sætter på fin vis fokus på kropsudtrykket. Og viser børnene, hvor meget, der kan fortælles stort set uden ord. Stemningsfuld livemusik underbygger oplevelsen, og det er interessant, da børnene efterfølgende skal sætte ord på, hvad forestillingen handlede om. For der er næsten lige så mange forskellige tanker om det, som der er børn i salen.

det klasse børneteater kulturmor
Foto: ZeBU

På samme måde inddrager også ZeBU børnene aktivt i deres forestilling, Det’ klasse. For de tre væsener fra det ydre rum ved absolut intet om hverken skrevne eller uskrevne regler i en dansk folkeskole. Det er derfor op til børnene i salen at forklare, guide og hjælpe de tre til en forståelse af, hvordan man indgår i et fællesskab, med alt hvad dertil hører.

Det er virkeligt fint tænkt. Og fungerer godt i praksis. De tre skuespillere styrer slagets gang og improviserer udfra de forklaringer, som børnene giver dem. Uanset om det handler om at række hånden op i timen eller gynge i frikvarteret. Og der kommer fokus på både venskab og mobning.

Har du et barn, der på ingen måde har lyst til at blive budt op på scenen eller talt til af en skuespiller, så er der jo også Teater Nexts Den lille prins, som jeg skrev mere om her.

To til de unge

De to sidste forestillinger, der nåede med i mit program, var de to ungdomsforestillinger Liget og lottokuponen samt Fucking Åmål. Jeg skrev mere om dem her.

ucking åmål teater vestvolden hils din mor ungdomsteater aprilfestival kulturmor
Foto: Karoline Lieberkind

Det interessante her var også, hvor grundlæggende forskellige de to var. Hvor Syddjurs Egnsteater med Liget og lottokuponen har skabt et godt og velfungerende alternativ til Netflix-underholdning, har Hils din mor noget mere på hjerte.

Fucking Åmål sætter fokus på seksualitet og LGTBQ-problematikker på en letforståelig måde. Og den vellykkede iscenesættelse af kultfilmen får mig til at glæde mig lidt ekstra til teatrets næste forestilling, som bygger på Endre Lund Eriksens bog, Den sommer far blev homo.

Set med børneøjne

Og så var der jo lige videoen. Her får du fire udvalgte forestillinger fra årets Aprilfestival set med børneøjne:

Oversigt over de omtalte forestillinger:

Klik på titlerne for mere info.

Teater Lille Hest: Julemandens Jul – ca.  2-5 år.
Svanen: Lille Carl – fra 3 år.
Fyren og Flammen: Tommelise – fra 3 år.
Flyvende prinsesse: Metamorfose – 4-8 år.
Hr. Teater: Pudemin – 4-10 år.
Teater Next: Den lille prins – fra 6 år.
Ellen Kilsgaard Dance Company: Total!Dans! – 1.-3. klasse.
ZEBU: Det’ klasse – 7-10 år.
Syddjurs Egnsteater: Liget og Lottokuponen – fra 10 år.
Hils din mor/Teater Vestvolden: Fucking Åmål – fra 12 år.

4 tanker om “Oplevelsen af Aprilfestival i Syddjurs 2018

    1. Hun har en lille kulturformidler gemt i maven. Om end hun erklærede (efter at have set den femte forestilling på festivalen), at hun vil være skuespiller, når hun bliver stor 😉

  1. Kære Karen og Trine – nogle fantastiske velskrevne og genfortalte anmeldelser ??? sejt

Der er lukket for kommentarer.